6 września 2012

"Gra o wszystko" Julian Lees (#19)



TYTUŁ: Gra o wszystko
TYTUŁ ORYGINAŁU: The Fan Tan Players
AUTOR: Julian Lees
WYDAWNICTWO: Prószyński i S-ka
MIEJSCE I DATA WYDANIA: Warszawa 2009

LICZBA STRON: 423

Wspaniała podróż do jądra parnego Makau, osady portugalskiej przycupniętej przy wschodnim wybrzeżu Chin. Od samego początku historia spisana przez Lees zrobiła na mnie duże wrażenie - zapewne za sprawą plastycznego języka oraz emocjonujących wydarzeń.

Akcja powieści osadzona jest w pierwszej połowie XX wieku. W oparach dymu unoszącego się znad cygar poznajemy Nadię, która pomaga wujkowi prowadzić sklep z tytoniem. Kobieta jest Rosjanką, która w młodości doznała wielu cierpień związanych z następstwami krwawej niedzieli, co ma znaczący wpływ na jej dorosłość.

W trakcie powodzi, która następuje na skutek blokady kanałów odpływowych, na ląd przedostaje się martwe ciało mężczyzny z obgryzioną do kości stopą i różańcem ulokowanym w ustach. Sprawa zostaje przydzielona Ianowi, który na służbach Jej Królewskiej Mości próbuje zdemaskować szajkę zajmującą się przemytem opium. Mężczyzna trafia na trop, który prowadzi go do sklepu wujka Nadii, a tam w trakcie rozwoju wypadków, rodzi się między nimi wyjątkowa zażyłość, zwana powszechnie miłością.

Uczucie, jakim Nadia zostaje obdarzona przez Iana sprawia, iż mężczyzna podejmuje się sprowadzenia do Makau jej chorego ojca. Podróż pełna poświęcenia scala ich związek i upewnia w decyzji o małżeństwie. Nie obejdzie się również bez zwykłych problemów, jak starania o dziecko, podejrzenia o zdradę, poszukiwania własnej tożsamości w obcym środowisku. Dramatyczny finał tej powieści upewnił w mnie przekonaniu, że wszystko może się zdarzyć i zawsze należy wytężać zmysły.

Wbrew pozorom nie jest to ckliwa historia dwojga zakochanych w sobie osób, a raczej opowieść o trudach życia, przeciwnościach losu i ogromnej wierze, która jest w stanie uratować wszystko. Barwność Makau uderzyła we mnie, niczym tęcza spadająca z nieba prosto na głowę, pokrywająca różnymi odcieniami włosy i ramiona. Bohaterowie okazali się nieszablonowi, a ich rzeczywistość niezwykle wciągająca. Książkę połknęłam w ciągu jednego dnia, nie byłam w stanie porzucić butnej Nadii i przebojowego Iana, a ich historia będzie we mnie mieszkać jeszcze długo po szeleście ostatniej strony.

OCENA: 5 / 6 

Postscriptum: Książka do nabycia w ramach wyprzedaży na stronie wydawnictwa Prószyński. Przeceniona z 36 na 5 złotych (na dzień 06.09.2012) - także polecam serdecznie.

(Dziękuję Panie Lees, za umieszczenie mojej recenzji na Pana stronie FB)



Książka przeczytana w ramach wyzwania "Literatura w Azji, Azja w literaturze".

21 komentarzy:

  1. może być ciekawa;)

    a niektóre takie przeceny są naprawdę super;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie widziałam takiej chyba, a 3 już zamówiłam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Cena niezywkle zachecajaca, ale Twoja recenzja nawet bardziej. Bede sie za nia rozgladac:)
    Pozdrawiam cieplo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, bardzo miło to wiedzieć :)

      Usuń
  4. Nie słyszałam wcześneij o tej książce, ale zaintrygował mnie Twój opis.

    OdpowiedzUsuń
  5. Za 5 zł to warto ja kupić i przeczytać. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Dobrze, że to nie jest ckliwa opowiastka dla zakochanych, w takim razie może po nią sięgnę.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również nie przepadam za typowymi romansami, dlatego ucieszyłam z tej historii miłosnej :)

      Usuń
  7. Thank you for the nice review. If you would like to know more about my books please email me at jatlees@gmail.com

    Or friend me on Facebook

    http://www.facebook.com/julian.lees.3

    Thanks,
    Julian Lees

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. It's my pleasure. You've done a great job. Waiting for the next novel.

      Usuń
  8. powieść sama w sobie wydaje się być interesująca, ale w moim przypadku problem polega na jej umiejscowieniu. nie potrafię się w ciągnąć w historie opisujące kraje orientu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kiedyś miałam podobny problem, ale po książkach Pamuka zmieniłam zdanie :) To chyba kwestia zmiany trybików ;)

      Usuń
  9. Jak za 5 zł to aż grzech nie zamówić :)

    OdpowiedzUsuń
  10. ja kupiłam u Prószyńskiego 9 pozycji, ale tej akurat nie, teraz żałuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic straconego :) Może będziesz jeszcze miała okazję dokupić tę książkę.

      Usuń
  11. książka niedawno przywędrowała do mnie przy okazji zakupów właśnie na wyprzedaży u Prószyńskiego :) teraz grzecznie czeka na swoją kolejkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że Tobie również spodoba się ta historia :)

      Usuń
  12. Czuję się zachęcona. Mam nadzieję, że nadarzy się okazja przeczytać tę książkę:)
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  13. Chyba muszę po raz kolejny zrobić zakupy książkowe, pięknie napisałaś o tej książce , już jestem nią oczarowana.

    OdpowiedzUsuń
  14. O muszę zajrzeć na stronkę Wydawnictwa:) Książka zapowiada się ciekawie:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każde słowo, za każdą ciekawą myśl.